Gdzie wlać płyn chłodniczy zależy od modelu Twojego samochodu i jego specyficznego układu chłodzenia. W większości przypadków znajduje się on w centralnym miejscu na chłodnicy. Trzeba również sprawdzić stan wentylatorów chłodnicy. Jeśli wentylatory nie działają prawidłowo, wskazana jest wymiana płynu chłodzącego. Jeśli zdecydowałeś się wykonać tę pracę samodzielnie, będziesz musiał dowiedzieć się, gdzie znajduje się korek chłodnicy i system przelewowy. Ponadto trzeba będzie usunąć stary lub zużyty płyn chłodzący i odpowiednio go zutylizować.
Sprawdzić stan płynu chłodzącego
Jeśli chodzi o utrzymanie pojazdu, ważne jest, aby zrozumieć jego układ chłodzenia. Płyn chłodzący samochodu, lub płyn niezamarzający, pochłania ciepło z silnika i rozprasza je przez chłodnicę.
Płyn chłodzący może być w różnych kolorach. Niezależnie od tego, czy jest to kolor czerwony, zielony, niebieski czy żółty, płyn nie powinien mieć żadnych płatków rdzy pływających w nim. Jeśli płyn jest mleczny lub mętny, należy zabrać go do mechanika na przegląd. Jeśli płyn ma tłuste uczucie do niego, może to oznaczać, że istnieje wyciek wewnątrz uszczelki głowicy.
Jeśli płyn jest sludgy, należy przepłukać system i wymienić uszczelkę głowicy. Należy również wymienić wszelkie węże, które są wybrzuszenia lub cracked.
Generalnie, należy mieć płyn chłodzący sprawdzane co najmniej co 50.000 mil, a częściej, jeśli pogoda dostaje gorące lub jeździsz dużo. Jeśli chodzi o utylizację płynu, należy postępować zgodnie z wytycznymi lokalnej społeczności.
Zlokalizuj korek chłodnicy i system przelewowy
Gdy chcesz wlać płyn chłodzący do chłodnicy pojazdu, musisz zlokalizować korek chłodnicy i system przelewowy. Możesz to zrobić z pomocą instrukcji serwisowej.
Korek chłodnicy to mały kawałek metalu lub plastiku, który siedzi na górze chłodnicy. Pozwala on chłodnicy na odprowadzenie nadmiaru ciśnienia i płynu chłodzącego, i jest zwykle oznaczony. Można go również usunąć, aby sprawdzić poziom coolant.
Można użyć testera ciśnienia, aby sprawdzić, czy korek chłodnicy działa prawidłowo. Ważne jest, aby pamiętać, że ten test będzie działał najlepiej, gdy samochód jest zimny.
Jeśli zauważysz wyciek, warto poczekać, aż silnik ostygnie. Jeśli jesteś w stanie to zrobić, będziesz w stanie zobaczyć szkody spowodowane przez wyciek. Korek jest niedrogim elementem, więc dobrze jest go wymienić zanim pęknie.
Sprawdź działanie wentylatorów chłodnicy
Jeśli Twój silnik nie wytwarza odpowiedniej ilości ciepła, ważne jest, aby sprawdzić działanie wentylatorów chłodnicy przed wlaniem płynu chłodzącego. Przegrzany silnik może być niebezpieczny w prowadzeniu i spowodować poważne uszkodzenia pojazdu.
Wykonanie prostego testu ciśnieniowego jest dobrym sposobem na odkrycie, czy Twój układ chłodzenia jest w dobrej formie. Proces jest łatwy do wykonania i obejmuje pompowanie testera z manometrem, który pokazuje ciśnienie w systemie.
Istnieje kilka powodów, dla których wentylatory chłodnicy mogą nie wykonywać swojej pracy. Na przykład, wąż może być nieszczelny, grzejnik jest wadliwy, lub może być termostat, który jest stuck open.
An elektryczny wentylator chłodnicy jest doskonałym sposobem, aby poprawić wydajność silnika. Te wentylatory są montowane z tyłu chłodnicy i utrzymują przepływ powietrza przez chłodnicę, gdy silnik zwalnia.
Usuwanie starego/zużytego płynu chłodzącego
Zużyty płyn przeciw zamarzaniu musi być usuwany bezpiecznie i prawidłowo. Toksyczne substancje chemiczne znajdujące się w płynie chłodzącym silnik nie są bezpieczne dla środowiska. Jeśli chcesz pozbyć się starego lub zużytego płynu chłodzącego, powinieneś najpierw skontaktować się z lokalnym centrum recyklingu.
Większość producentów samochodów zaleca wymianę płynu niezamarzającego co 30 000 do 60 000 mil. Listę zalecanych czasów można znaleźć sprawdzając u producenta lub kontaktując się z dealerem, w którym zakupiono samochód.
Organizacja ds. materiałów niebezpiecznych w stanie lub społeczności lokalnej może również mieć specjalny obiekt, w którym można pozbyć się zużytego płynu przeciw zamarzaniu. Niektóre większe sklepy mają maszyny do recyklingu płynu chłodzącego. Usuwają one glikol etylenowy i olej ze starego płynu chłodzącego i przekształcają go w produkt wielokrotnego użytku.
Jeśli nie masz do dyspozycji maszyny do recyklingu płynu chłodzącego, możesz zabrać zużyty płyn przeciw zamarzaniu do sklepu z częściami samochodowymi. Przyjmą go i dadzą ci niewielką opłatę.